Átalakítás miatt zárva – avagy a kamasz belső világa

A kamaszkor embert próbáló időszak, drámai változásokkal. Szülőként hajlamosak vagyunk arra gondolni, mennyire bosszantó ez az időszak, azon kapjuk magunkat, hogy már „nincs hatalmunk” felette. Százszor szólunk, mert a szobája olyan, mint a mosoda és egy étterem konyhája takarítás előtt. Mindeközben a kamasz „C” alakzatban görnyed a telefonja fölött. Hangulata, mint a hullámvasút. Bele kell gondolnunk, neki vajon milyen lehet, és nekünk szülőként milyen érzéseink, élményeink voltak, amikor ebben a korban voltunk? A kamaszkor nem csak dráma, hanem egy csodálatos kibontakozás is. Mit rejlik az átalakulás mélyén? Mi az, ami normális és mi az, ami intő jel? Artai Monika írása.

Vekerdy Tamástól vettem kölcsön a címet, aki így jellemezte a serdülőkort A kamasz lehúzza a redőnyt, de belül kemény munkálatok folynak, s mire a munkálatok befejeződnek, majdnem kész a felnőtt.

Mikortól kamasz a kamasz?

Az életkori határok mára kitolódtak. Egyrészt már 8-10 éves korban kamasz viselkedés-kezdemények jelennek meg, másrészt akár 19-20 éves korig is eltartanak. A középiskolás lét maga is kitolódik az évvesztéssel vagy a nyelvi előkészítő osztályokkal.

A serdülés pedig viszonylag hamar elkezdődik, még akkor is, ha nincs mindig látszata. Sokszor a test már érett, míg pszichésen és mentálisan az érés még várat magára.

Mi a kamasz dolga?

Mi, pszichológusok szeretünk fejlődési szakaszokban gondolkodni, és abban, hogy egy-egy szakaszban milyen életfeladataink vannak. A serdülőkorban el kell távolodni a szülőktől, el kell kezdeni reálisan rájuk tekinteni. Mély barátságokat, párkapcsolat kell kialakítani. Birtokba kell venni egy változó, néha fura és idegen saját testet.

A dackorszak ismerős indulatait hozza vissza a serdülőkor, de itt már nemcsak arról van szó, hogy a gyerek megélje saját hatóerejét. Önálló identitást, saját jogon kialakított kapcsolatokat, saját életet kell majd kialakítania. Nem egyszerű folyamatnak válunk tehát részeseivé szülőként…

A kamasz pimasz, néha hantázik, már nem akar nyaralni jönni, mert addig kimarad valamiből, amiben a barátai részt vesznek és a boomer szülők nem annyira szórakoztatóak. Persze a nyaralást iszonyúan élvezi, de ezt nem mindig árulja el.

kamasz kamaszkor serdülő nevelés gyereknevelés

Olyan titkai vannak, amit már nem a szüleire bíz. Hangulata vetekszik a legdurvább hullámvasúton üléssel. Kipróbálja az alkoholt, akár a drogot. Külsejét néha drasztikusan megváltoztatja, idomul a baráti társaság divat- és értékrendjéhez. A telefonján közben mindenféle információ önti el. Állandóan kapcsolatban van a társaival, vagy játszik. Egyszóval egyre megközelíthetetlenebb.

Aztán felébred az igénye élményeinek megosztására, és akkor bizony kapát-kaszát dobjunk el és örvendezzünk, és ne csináljunk ebből büszkeségi kérdést! Ilyenkor nagy szüksége van a szülőre, hiszen nem elmenni akar, csak egy új viszony kialakításán dolgozik, a maga – nem mindig cizellált – eszközeivel.

A szülő pedig hol dühös, hol kétségbeesett, hol tehetetlen, hol pedig szorong a gyermekéért. Ést néha eszébe jut, hogy mekkora szerencse, hogy igy vagy úgy, de túlélte a saját serdülőkorát.

Mégis mit tehet a szülő a kamasz gyerekéért?

  • Legyünk jelen úgy, hogy közben emlékezzünk saját kamaszkorunk érzelmi viharaira.
  • Hallgassuk meg, és közben ne akarjuk nevelni és “bezzegazénkorombanozni”!
  • A humor (nem a gúny) csodákra képes!
  • Figyeljünk rá mindig fél szemmel: a kamaszkor sok, úgynevezett fejlődéssel járó normatív krízist hordoz. De ha a kamasz nagyon szorong, befordul, bezárkózik, nem keres a társaival kapcsolatot, eredményei leromlanak, bántja magát (falcol), túl gyerekes, akkor célszerű szakember segítségét kérni. Ezek a tünetek ugyanis túlmutatnak az életkorban tapasztalható problémákon.
  • Forduljunk szakemberhez akkor is, amikor túl sok feszültség húzódik a szülő és a fiatal között. Egy-egy szülőkonzultáció vagy az úgynevezett 4 üléses serdülőkonzultáció segíthet a holtpontról valò elmozdulàsban.

Artai Monika
Klinikai- és mentálhigiénés gyermek és ifjúsági szakpszichológus, iskolapszichológus,
tanácsadó szakpszichológus, pszichodráma vezető, Metamorphoses meseterapeuta, TFP-terapeuta jelölt

Tetszett a cikk? Ezek is érdekelhetnek!

beilleszkedés az iskolába 01

Kapcsolódó szolgáltatásaink