Amikor a nyár is nehéz – élet szakítás vagy válás után

A nyárhoz legtöbbször a napsütést, a nyaralást, a felszabadultság érzését és a jó hangulatot társítjuk. Ám előfordulhat olyan élethelyzet, amikor a nyár is nehéz. Például, ha éppen szakítás után vagy válófélben, közvetlenül válás után vagyunk a párunkkal. Ilyenkor teljesen érthető, ha a hangulatunk nem tud a szép időhöz igazodni. De mégis: hogyan hozhatjuk ki így is a maximumot nyarunkból? Mivel segíthetünk önmagunknak a veszteség feldolgozásában? Budavári Eszter írása.

Egy szakítás vagy válás után – és során is -,  egyfajta gyászfolyamaton megyünk keresztül, hiszen eddigi életünk megváltozik, egy számunkra egykor fontos személy távozik ebből. Természetes, hogy ez nehéz érzésekkel jár, ezeket fontos is megélnünk. Attól még, hogy nyár van, nem KELL folyton jókedvűnek lenni, és úgy tenni, mintha semmi nem történt volna. Ezt ne is várjuk el magunktól.

Normális, ha bizonyos napokon kimozdulni sincs kedvünk. Persze nem az a dolgunk, hogy a lelki sebeinket kapargassuk, hiszen akkor – akárcsak a testi sebeknél – hosszúra nyúlhat a gyógyulási folyamat. De ha türelmesek, elfogadóak vagyunk önmagunkkal ilyenkor is, az nagyban segíti megküzdésünket. Hagyjuk, hogy nehéz érzéseink megjelenjenek, majd hagyjunk helyet az őket fel-felváltó, megszínező más jellegű érzelmeknek is.

A nyár a párkapcsolatok ünnepe?

Nyáron persze mások párkapcsolatai sokszor előtérbe kerülnek: eljegyzések, közös nyaralások és persze rengeteg esküvő. Ezt egy szakítás vagy válás árnyékában kifejezetten nehezen élhetjük meg. Sőt felbukkanhatnak a bűntudat, csalódottság érzései is, amiért a mi kapcsolatunk, házasságunk “nem sikerült, félresiklott, szétesett”. Ilyenkor előfordul, hogy az ember fokozottan visszahúzódik, amitől esetleg még magányosabbnak érzi magát.

Ha nagyon megterhelő szembesülni mások boldogságával a közösségi médiában, akkor érdemes pár hétig digitális detoxot tartani. Így egyúttal elkerülhető az ex folyamatos követése is.

Ha ebben az időszakban esküvőre vagy hivatalos, próbálj meg csak és kizárólag a jelenre koncentrálni, élvezni az ünnepi programot – az ízeket, az új impulzusokat, a zenét, bármit, amihez épp kapcsolódni tudsz. Negatív gondolataidat csak figyeld meg, majd engedd is el, ne elemezgesd!

élet szakítás vagy válás után

Akárcsak a bezárkózás, gyakori jelenség,- főként a fiatalok körében -, hogy egy kapcsolat elvesztése feletti fájdalmunkban belevetjük magunkat a nyárba: bulizás, programok, ismerkedés. Mindez érthető is, hiszen sok szabadidőd felszabadult, nem kell senkihez sem igazodni, hűségesnek lenni, a kapcsolódás pedig jólesik. Természetesen az jó, ha kicsit ki tudsz szakadni a mindennapokból, töltődni, de ha csak ebbe kapaszkodsz és úgy gondolod, ez majd segít kiheverni a történteket, azzal valójában csak halasztgatod az érzéseiddel való valódi szembenézést. A nyár végén pedig sokkal nehezebb dolgod lesz, hiszen a feldolgozást gyakorlatilag el sem kezdted.

Szakítás vagy válás után mi segíthet a nehéz érzések feldolgozásában?

Enged hát magadhoz közelebb a nehéz érzéseidet! Ezek feldolgozásában számos dolog a segítségedre lehet:

  • Beszéld ki magadból érzéseidet azokkal, akikben megbízol, akik támogatnak téged. Akár le is írhatod érzéseidet napló formájában.
  • Keress új hobbikat, hiszen erre most több időd nyílt. Így új barátokat is szerezhetsz.
  • Fektess hangsúlyt az öngondoskodásra: mindennap legyen legalább 10 perc, amit olyan tevékenységgel töltesz, ami kikapcsol.
  • Vezess hálanaplót: minden nap végén írd le, mi volt az a 3 dolog aznap, amiért hálás vagy (pl. sütött a nap, beszélgettél egy jót, időt fordítottál a pihenésre). Ez segít a pozitív élményekre koncentrálni.
  • Szervezz programokat, vagy akár nyaralást barátaiddal, a családdal.
  • Fogalmazd meg igényeidet és tűzz ki célokat a következő időszakra. Tervezd meg, hogyan fogod megvalósítani ezeket.
  • Ha úgy érzed, nehézséged van a veszteség feldolgozásával, az önmagadhoz való visszatalálással, akkor egy pszichológus szakemberrel való egyéni folyamat, vagy egy önismereti csoporton való részvétel is sokat segíthet.
  • Ha ez már a többedik kapcsolatod, ami valahogy hasonló módon alakul – és nem a vágyott irányba -, mindenképp gondold végig a kirajzolódó mintázatot – egyedül, vagy akár pszichológus szakember kíséretével).

Egy szakítás vagy válás után a veszteség feldolgozása mindenkinél egyéni folyamat, amikor fontos, hogy odafigyelj saját szükségleteidre. Csináld azt, ami jól esik, és ha úgy érzed, egy programhoz nagyon nincs erőd, akkor engedd meg magadnak, hogy nemet mondj rá. De a túlzott bezárkózás hosszú távon nem jó, így maradj kapcsolatban a családoddal, barátaiddal. Fordítsd nyáron a fókuszt az önismeretre, hiszen így könnyebbé teheted magadnak a veszteség feldolgozását.

Budavári Eszter

Pedagógiai szakpszichológus

Hasznos lehet az ismerőseidnek is? Oszd meg!

Tetszett a cikk? Ezek is érdekelhetnek!

szülőtársi együttműködés
Üres fészek szindróma: mi lész a szülővel a gyerek kirepülése után?

Kapcsolódó szolgáltatásaink