Ajándékozás: miért jó nekünk és hogyan lehet jó az ajándékozottnak is?
Mindenki szeret ajándékot kapni, sőt ajándékozni is, hiszen mindkettő jó érzés. De vajon tudjuk-e miért? Mi az oka annak, hogy az adventi időszakban őrült sok időt és pénzt ölünk a legtökéletesebb ajándékok beszerzésébe? És egyáltalán mi számít jó ajándéknak? Pollák Éva írása.
Ajándékot kapni és adni is tényleg jó!
A fenti kérdésekre a válasz, legalábbis részben a testünkben, azon belül egész pontosan az agy működésében keresendő. Létezik egy dopamin nevű neurotranszmitter, ami az örömérzetet biztosítja számunkra. Bármily meglepő, az ajándékvásárlás dopaminnal társuló örömérzetet kelt, és bár nem kizárólag a karácsonyhoz kötődik, az ünnepi időszakban mégis fokozódik.
Az ajándékok vásárlásába való bevonódásunk, a tökéletes ajándék keresése, mások reakcióinak elképzelése mind-mind a dopamin felszabadulásához vezet. A boldogság érzetünk növelése érdekében épp ezért hajlamosak vagyunk olyan tárgyakat vásárolni, amelyekről úgy érezzük, boldoggá tesznek minket. Ezek a döntések sokszor inkább impulzív jellegűek, befolyásolja őket az áruházi környezet, illetve számtalan marketing fogás is. Például a szezonális csomagolás, az akciók és így tovább. Az eladók célja ugyanis nem más, mint a dopaminlöket további növelése annak érdekében, hogy vásárlási hajlandóságunk minél nagyobb legyen.
De milyen a jó ajándék?
Az ünnepi az időszakban többet költünk másokra, mint saját magunkra. Az ajándék tükrözi a kapcsolat jellegét és azt, mennyire fontos, hogy a másik szeressen minket. Fontos azonban, hogy mindenki szeret neki szóló ajándékokat kapni! Így az ajándékozás során érdemes figyelembe vennünk azt is, ki miből érzi leginkább, hogy fontos a számunkra, azaz mi is az elsődleges szeretetnyelve.
Ha párunkkal, szüleink egyikével-másikával vagy épp gyermekünkkel, barátunkkal valahogy nagyon más nyelvet beszélünk, és ezért nehezebben megy az ajándékozás, merjünk bátran találkozni félúton: adunk valamit, amiről tudjuk vagy úgy véljük, hogy a másik vágyik rá.. ÉS…adunk valamit, amit jól esik adni, annak ellenére, hogy bizonytalanok vagyunk abban, a másiknak tetszeni fog-e.
Én például óriási örömömet lelem a kézzel készített ajándékok elkészítésében, így gyermekeimnek minden évben kitalálok valamit, ami ugyan nem szerepel a télapónak írt kívánságlistán, de reményeim szerint mégis örömet okoz. Lehet ez a kedvenc mesefigurájuk horgolt verziója, egy új, szuperpuha miniplüss, vagy bármi más. Határt csupán a fantáziánk – ebben az esetben az enyém -, no meg a DIY projektre szánt idő szab.
Ezzel pedig el is érkeztünk az utolsó fontos gondolathoz: az ajándékozás során érdemesebb saját magunkra hagyatkozni, mint kifelé – média, mások – tapogatózni. A jó ajándék az, amivel épp azt üzened, amit szerettél volna.
“A fő üzenetek – nemcsak karácsonykor – pedig ezek: fontos vagy, figyelek rád, ismerlek, szeretlek!”
Jó ajándék például, amikor megveszed a testvérednek azt a méregdrága leggings-et, amiben majd kényelmesen edzhet, de amit valamiért – és igen, ez egy külön történet – sosem venne meg magának. Vagy amikor puha sapkát ajándékozol a barátodnak, mert tudod, hogy az előzőt elvesztette. És még a színét is eltalálod, mert ismered az ízlését. Szuper ajándék lehet az is, amikor időt vagy élményt ajándékozol valakinek, de érdemes végiggondolni milyen workshopra menne szívesen. Sőt azt is, mi kell ahhoz, hogy elmehessen – pl. ajándékozz-e gyerekvigyázást is az esemény időtartamára.
Ajándékozáskor tehát próbáld előtérbe helyezni magát az ajándékozottat! Lépj túl önmagadon – saját vágyaidon és motivációidon -, és fejleszd ki azt a képességet, aminek segítségével észreveszed, miért rajong a másik, megismered preferenciáit és személyisége apró részleteit.
Jó ajándékozást!
Szakmai vezető, tanácsadó szakpszichológus, pár- és családterapeuta